tirsdag den 6. november 2012

Trukken gris


Pulled Pork…..det lyder skisme lækkert!
Havde længe gået og leget med tanken om at lave det her “dyr”, og for et par uger siden oprandt så dagen.
Jeg har brugt
Brdr. Price’s, men også snuset til flere andre grillsider. De fleste er dog weber-versionen, så det var lidt en udfordring.
Med lidt assistance (Tak tålmodige
Julie) og stædighed, kom jeg alligevel frem til et überlækkert resultat, og som jeg har lovet nogen derude i det danske land, kommer her opskriften:
Pulled Pork med mine tweaks!

2012-10-27 18.25.20

2 kg Nakkefilet (slagteren siger, at filet er meget bedre til dette end nakkesteg)

Dry Rub
  • 50 g brun farin
  • 50 g mild paprika
  • 2 spsk friskkværnet/stødt sort peber
  • 2 spsk godt salt ¬fx Maldon
  • 1 spsk cayennepeber
  • 2 tsk sennepskorn
Tweak Tweak!
Jeg kom 2-3 spsk brun farin mere i, da jeg ikke kun havde stærk paprika.
Havde ingen sennepskorn, så brugte 2 tsk dijon sennep.
Nakkefileten pudses let, sener og hinder fjernes, men efterlad fedtet.
Nu skal den have dry rub på – det nemmeste er “ to dress the table”. Du hælder blot dine krydderier ud på skærebrædtet, og ruller/trykker dit kød ned i det. Sørg for at komme et godt lag på!
Pak nu hele herligheden ind i VitaWrap, helt tæt.
Læg den nu på køl natten over.

2012-10-26 20.25.00
Tweak Tweak!
Jeg kom den også i en rysepose.


Da jeg skulle bruge min ca kl. 18 næste aften, stod jeg op kl. 6 og satte den over – den skal have 8-12 timer – indtil kernetemperaturen er 95 grader.
Pak den ud og læg den i et ildfast fad, og sæt den i ovnen på 100-110 grader alm ovn.

2012-10-27 06.10.20Tweak Tweak! Da jeg ikke havde sprængt “grisen” først med saltlage, hældte jeg ca. 1 dl vand ved, og vædede den af og til. Det fungerede UDEMÆRKET!’


Ved 17 tiden ramte den de fantastiske 95 grader, herefter lod jeg den hvile i ca ½ time på et bræt med noget sølvpapir over.
2012-10-27 16.29.31       
Jeg serverede den hel, og vi TRAAAAK den med lethed fra hinanden.

2012-10-27 18.07.09                   2012-10-27 18.23.57
Grove burgerboller med coleslaw, bbq sauce og pulled pork
MUMS!

2 kommentarer:

  1. Tålmodig og tålmodig ;0) Jeg var ved at flå hår ud på mig selv, især da jeg stod i magrethe hallerne og kunne se du havde skrevet til mig og så røg mit net dækning ;0) Godt det lykkedes, jeg skal have afprøvet din opskrift og se om jeg kan gøre det lige så godt ;0)

    SvarSlet
  2. Hahahah...jeg har også bare pletter :)

    SvarSlet